DISTRIBUIȚI

Să zicem că ți-ai rezervat biletele de avion pentru un city-break în Praga. Ba chiar ai fost atât de rapidă încât ai găsit și un hotel sau un hostel cochet unde să îți petreci cele câteva nopți în orașul care te va adopta în curând. Care e următorul pas?

De pildă eu, până mai deunăzi, pregăteam fiecare călătorie cu multe săptămâni înainte și nu lăsam să-mi scape niciun detaliu. Planificarea începea leneș, cu o plimbare virtuală pe harta a orașului și continua frenetic cu cititul tuturor site-urilor și forumurilor de călătorie, scrise în cel puțin 4-5 limbi străine. De la informații prețioase, tips & tricksdo’s & don’t’s și printarea a zeci de hărți până la verificarea prognozei meteo, totul trebuia bine structurat și pus la păstrare, în Dosarele TravelGirls.

Dar după ce am făcut rezervarea de bilete de avion, mi-a venit o idee. Ce-ar fi să renunț la toate obiceiurile de până acum, să pun bocacii și rucsacul în cui şi să arunc în bagaj câteva rochii şi pantofii cu toc de 10cm?! Atât. Şi-am plecat fără să știu mai nimic despre o capitală pe care îmi doream, totuși, să o vizitez de multă vreme. Și nu mi-a părut rău niciun moment.

Asta pentru că esența Pragăi este, metaforic vorbind, o combinație reușită între Jazz, Gulaş şi Bere.

Jazz

Praga respiră cultură prin toți porii. În niciun alt loc pe care l-am vizitat nu am văzut o aşa varietate de muzee, de spaţii expoziţionale  neconvenţionale şi de un număr atât de mare de artişti adunaţi laolaltă.

Aproape pe fiecare străduță găsești cel puțin un atelier al vreunui maestru în prelucratul sticlei, al unui ciocolatier priceput ori al unui pictor care așterne Praga pe pânză, numai bună de luat în bagaj, la plecarea acasă.

Dis-de-dimineață, înainte ca Podul Carol să devină neîncăpător pentru miile de turiști care îl traversează, zeci de artiști își întind tacticos marfa. Nu strigă după tine, nu țipă în gura mare în căutare de mușterii care să le plătească munca ci așteaptă să te apropii și să iei cu tine o părticică din sufletul lor. Și al Pragăi.

Un bătrânel rupt din povești strânge în jurul lui o mână de oameni care ascultă sunetul flașnetei. O trupă de jazz acoperă vâltoarea Viltavei și strigătele pescărușilor și completează perfect tabloul unui oraș unde cultura – fie ea și manifestată stradal – e la ea acasă.

Seara, spectacolul te lovește și mai tare. Bisericile gotice, atât de numeroase, se transformă în săli de spectacol. În mai toate cafenelele și restaurantele din Castel ori din Centrul Vechi se aud acorduri de jazz. Sunetul pianului și al saxofonului face casă bună cu străduțele înguste, pietruite și slab luminate din oraș. Toată Praga e un imens puzzle din punctul ăsta de vedere și fiecare cârciumă, fiecare atelier, fiecare magazin e o piesă care se potrivește perfect cu tot ce e în jur.

Gulaş

Cele mai puternice amintiri ale mele sunt cele olfactive. Mirosul de brad îmi proiectează instant un tablou din prima vacanţă cu cortul, în pădure. Aroma fagurelui de miere îmi aminteşte de prima tabără în care am fost cu mulţi ani în urmă. Aburii de unt cald înseamnă pentru mine o tartă fragedă şi proaspăt scoasă din cuptor undeva, într-un sătuc din Provence. Însă dulceaţa cepei călite care îţi inundă pofticios nările nu e niciunde mai prezentă decât în Praga. Şi asta de la primele ore ale dimineţii, când străduţele înguste şi pietruite sunt încă pustii şi ferestrele se deschid rând pe rând, timid.

Citeste mai mult: https://www.travelgirls.ro/idei-de-vacanta/city-break/jazz-gulas-si-bere.html