DISTRIBUIȚI

Am invatat sa schiez in decursul catorva ani, frecventind cu consecventa partiile  din  Arieseni, Baisoara si Vatra Dornei. Apoi am indraznit sa schiez pe partia din Borsa, considerata  cea mai faina dintre partiile din zona nordica a tarii pentru ca-i destul de lunga, vreo 2000 m, are un grad de inclinare mare, o diferenta de nivel de 500 m si este considerata partie rosie cu nivel mediu de dificultate. Parcurgerea ei fara cazaturi a fost pentru mine examenul final de schiat. Intr-o iarna, prietenul si partenerul meu de schi “m-a parasit” si aplecat in  Austria. La intoarcere, cand am vazut fotografiile lui, am decis: vreau si eu acolo! Toate astea se intimplau cu zece ani in urma.

In sezonul urmator ajungeam pentru prima data in Valea Zillertal, de care normal ca nu auzisem. Am gasit cu greu o cabana pe care sa o inchiriem, poate pentru ca nu erau asa de multe informatii pe internet despre unitatile de cazare, poate pentru ca unii erau reticenti cand aflau ca venim din Romania. Dupa multe incercari si emailuri, am ajuns la o casa cu sura in curte si cu miros de animale, intr-un sat mic din acea vale.  Oare de ce e asa de laudata Austria asta, ca miroase ca la noi la tara ? –  ma intrebam in prima seara.  Activitatea principala a oamenilor din zona era agricultura si cresterea animalelor, dar o data cu dezvoltarea infrastructurii pentru practicarea sporturilor de iarna ei si-au transformat casele si in pensiuni. Unii din ei inca practica agricultura si servesc turistilor, la micul dejun, produse din propria gospodarie.

De a doua zi am inceput sa realizez ce inseamna industria schiului pentru aceasta tara. Valea Zillertal, situata la o aruncatura de bat de Innsbruck – doar 30 km, are forma literei T : incepe cu Kaltenbach, continua cu Fugen, Zell am Ziller si ajunge la Mayrhofen, statiunea cea mai cunoscuta din domeniul schiabil. De aici in stanga se merge spre Gerlos, o statiune noua care a devenit o destinatie la moda, iar in dreapta  dupa Finkenberg si Eggalm se ajunge in Tux, de unde se urca pe cel mai inalt varf al zonei, la 3250 metri: ghetarul Hintertux.  Tot  domeniul schiabil are nu mai putin de  515 km de pirtii care se intind pe 12 munti.

Stim cu totii ca in Romania sunt in toata tara aproximativ 175 km de pirtii, iar in unele locuri cum ar fi Sinaia, se bat 2 operatori de cablu pe 10-15 km. In plus, majoritatea sunt partii foarte scurte, doar doua au peste 3 km si una singura ceva mai mult de 4 km. Aici, in Valea Zillertal, pentru cei 515 km de pirtii exista 179 de instalatii de transport pe cablu si un singur skipass, care ofera in plus si gratuitate la toate autobuzele si trenurile din toata  zona! Incredibil, dar adevarat.