DISTRIBUIȚI

In multe orase, transportul subteran implica locuri murdare, tavane joase, balti ciudate si evitarea privirii cu acel individ. Statiile insile nu sunt o destinatie. Dar in anumite locuri din lume, ele constituie opere surprinzator de importante – caverne superbe cu arta, arhitectura si artefacte splendide.

Garile publice atrag respectul si admiratia navetistilor, a turistilor si chiar a criticilor de arta. Multe dintre magnificele metrouri sovietice, de exemplu, au fost concepute ca „Palate ale Poporului”, investitiile facand ca acestea sa atinga opulenta regala. Arhitectii au folosit atat de mult alabastru, onix, marmura si mozaicuri, incat daca nu ai vedea trenul ocazional, ai crede ca ai ajuns in insusi Palatul Kremlin.

Viena, Austria: Statia Karlsplatz

Nu ratati: Statia functioneaza ca un muzeu de opere arhitecturale, cu planuri si detalii ale statiilor de odinioara.
In 1898, in Viena luau nastere ideile noi ale geniilor precum Gustav Klimt, Sigmund Freud si Otto Wagner. Secesiunea vieneza si „stilul tanar” al lui Wagner, prezente in statiile din otel si marmura au facut valuri. Pavilionul Curtii din Hietzing a fost facut spre a servi ca linie de metrou personala a familiei regale, cu amenajari adecvate (astazi, este o destinatie populara pesntru nunti). Intre timp, cetatenilor obisnuiti le erau destinate statii precum Karlsplatz, un exemplu clasic al viziunii lui Wagner.

Sankt Petersburg, Rusia: Statia Avtovo

Nu ratati: O opera de arta in memoria a peste 1 milion de oameni care au murit in asediul de 872 de zile asupra orasului de catre trupele naziste, in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial.
In mod ironic, statia Avtovo din St. Petersburg, construita in 1955, se aseamana mai mult decat la nivel superficial cu un alt simbol renumit: Capitolul american. Acoperisurile neoclasice cu domuri se ridica peste o statie din coloane de marmura si mozaicuri grandioase.

Bilbao, Spania: Statia Piata Moyua

Nu ratati: Baldachinele din sticla care aduc un omagiu metroului parizian au devenit cunoscute sub numele de Fosteritos: pe timp de zi ele sunt fantani de lumina, iar noaptea devin semnale luminoase care ii indruma pe calatori catre casa.
Foster + Partners este una dintre putinele firme de arhitectura contemporana care realizeaza spatii de metrou public mari. Metroul de anvergura din Bilbao a fost realizat in doua stadii, intre 1988 si 1995 si intre 1997 si 2004. Prin flosirea inteligenta a luminii naturale si a spatiului intuitiv, sistemul de metrou incurajeaza calatorii sa mearga in directia corecta, fara ca ei sa aiba nevoie de indicatoare. „Caile se deruleaza ca printr-o sculptura de caverne, care te indruma chiar catre gaurile statiilor”, a spus Foster despre design.

Moscova, Rusia: Statia Kievskaya

Nu ratati: mozaicurile aspre descriind imagini din recoltele abundente si din Uniunnea ruso-ucraineana, in ciuda faptului ca in 1932 Holodomor-ul (politica de infometare a lui Stalin) a ucis circa 10 milioane de ucraineni.
Stalpii de marmura si mozaicurile din statia Kievskaya au opulenta unei sali de baie gigantice. Statia a fost construita in 1954, la inaltimea a ceea ce dr. Peter Haiko, din universitatea din Viena numeste „stilul baroc stalinist”.

Tashkent, Uzbekistan: Statia Alisher Navoi

Nu ratati: Iesiti din metrou si veti descoperi pietele Corsu, renumite pentru rodiile si rosiile gigantice si pentru pardesiurile Chapan.
Metroul Tashkentului isi datoreaza grandoarea si marimea Rusiei, insa stilul elegant – populatiei musulmane locale. Terminat in 1977, in timp ce Uzbekistanul facea inca parte din Uniunea Sovietica, a fost construit in mijlocul unui santier de constructii, dupa ce un cutremur puternic a ruinat orasul in 1966. Alisher Navoi, una dintre cele trei garnituri principale, este o opera destul de importanta – elementul caracteristic fiind un grup restrans de cupole inalte realizate in metal intr-un design islamic.

Read more: http://www.travelwiz.ro/articole-turism/cele-mai-interesante-statii-de-metrou-din-lume